UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zgodnie z Art. 173, 174 oraz Art. 209 znowelizowanej ustawy "Prawo Telekomunikacyjne" (DU z 21.12.2012, poz. 1445) informujemy, że serwis yamaha-star.pl wykorzystuje pliki cookies. Odwiedzanie serwisu jest jednoznaczne ze zgodą używania przez nas „ciasteczek”. W każdej chwili możesz jednak zmienić ustawienia przeglądarki internetowej i wyłączyć cookies, lub opuścić serwis.

www.Yamaha –STAR.pl

Forum

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Secret Key Zapamiętaj mnie

TEMAT: Amerykańskie lampy

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #21

  • Torturro
  • Torturro Avatar
moze i lepiej ale nie prosciej. Chodzilo wlasnie o zejscie z bezpiecznika kna ktorym wisza swiatla
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #22

  • Torturro
  • Torturro Avatar
dokladnie tak :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #23

  • Cuba
  • Cuba Avatar
Panowie nie przejmujcie sie tak tylko zmiencie stacje diagnostyczne.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #24

  • robrob
  • robrob Avatar
  • Offline
  • Stary Wyga!
  • RS 1700
  • Posty: 1169
  • Otrzymane podziękowania: 63
  • Oklaski: 9
Torturro a nie prościej dołożyć przekaźnik za kilka zł i podłączyć np. pod światła długie, masz przełącznik i uruchamisz kiedy chcesz.
Do byka nie podchodż z przodu,
do konia z tyłu,
a do IDIOTY - w ogóle!
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #25

  • Torturro
  • Torturro Avatar
Po spaleniu gniazda bezpiecznika - i przepaleniu samego bezpiecznika - w tym garażowym sezonie - podlaczylem lightbary bezposrednio pod akumulator - z wylacznikiem na lightbarze.
Plusy dodatnie - to spokoj o prad i bezpiecznik oraz to ze moge wlaczyc lampy na chwile - bez wlaczania zasilania
Plusy ujemne - moge zapomniec ze mam wlaczone lampy -

dlatego zamierzam dolaczyc jakis najtanszy brzeczyk od swiatel.- zeby mi staremu sklerotykowi przypominal :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #26

  • Wilk
  • Wilk Avatar
  • Offline
  • wie o co chodzi
  • Bóg wybacza, motór nigdy.
  • Posty: 835
  • Otrzymane podziękowania: 20
  • Oklaski: 8
TataMichas napisał:
.............................................
Nie oszukujmy się, wg prawa chyba żaden pojazd w 100% nie spełnia wymogów prawa. Więc niestety ale przepisy w przerażającej większości powstają po to by urzędnicy mieli co robić, a stróże prawa za co pić. :polew:
Hola, hola, urzędnicy też piją :++:
Życie jest jak koło od motoru, się kręci.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #27

  • TataMichas
  • TataMichas Avatar
  • Offline
  • Zasilający Forum
  • GTC 1F44-The Number Of The Beast
  • Posty: 1010
  • Otrzymane podziękowania: 54
  • Oklaski: 19
Jeszcze jedna rzecz w temacie.

Ponawiam pytania:
1.Jak macie podłączone LightBary? Jako jaki typ świateł? Jak włączane i razem z jakimi światłami?
2.Ponieważ mam tabliczkę znamionową zakrytą Gmolem, czy ktoś może napisać (zrobić zdjęcie) co na niej jest umieszczone?
"Motorcycle is not collection of parts, it is collection of ideas" - Robert M. Pirsig
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #28

  • TataMichas
  • TataMichas Avatar
  • Offline
  • Zasilający Forum
  • GTC 1F44-The Number Of The Beast
  • Posty: 1010
  • Otrzymane podziękowania: 54
  • Oklaski: 19
W temacie aspektów prawa zrobiłem dwa dodatkowe doświadczenia:

1.Homologacja:
Obdzwoniłem kilku dealerów nowych motocykli pytając o światła, fartuch i inne takie. Okazuje się, że w zależności od marki i modelu można mieć oficjalnie homologowany pojazd z różnymi, nie zgodnymi z prawem oświetleniem. Na przykład posiadając przednie światła pozycyjne nie mają sygnału ich włączenia albo nigdy nie gasną i inne różne niezgodności.
Z całą pewnością żaden z motocykli szosowych nie posiada fartucha.

2.Przeglądy:
Wykonałem również kilka telefonów do stacji diagnostycznych. Tu panuje całkowita i zupełna ignorancja przepisów. Parafrazując przysłowie – Diagnosta na zagrodzie równy wojewodzie, to od miecza świata przeglądu zależy czy wbije pieczęć, czy nie. Zatem podczas wizyty bądźcie przygotowani na długą, śliską konwersację i sponsoring „obiadu” dla Szefa placówki.
Pozostaje jeszcze wspomnieć o rutynowych kontrolach drogowych. No cóż, albo masz szczęście i niczego nie zauważą lub nie będą chcieli widzieć, albo…:du:

Nie oszukujmy się, wg prawa chyba żaden pojazd w 100% nie spełnia wymogów prawa. Więc niestety ale przepisy w przerażającej większości powstają po to by urzędnicy mieli co robić, a stróże prawa za co pić. :polew:
"Motorcycle is not collection of parts, it is collection of ideas" - Robert M. Pirsig
Ostatnio zmieniany: 12 lata 1 miesiąc ago przez TataMichas.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #29

  • kiwak
  • kiwak Avatar
ŻWIREK napisał:
Durny też jest paragrafik o światełkach odblaskowych ! U mnie wszystkie poszły won. Niech sie rowerzystów czepiaja którzy to wogóle jeżdża bez jakiegokolwiek oświetlenia , nie mówiąc o uprawnieniach i znajomości przepisów. :waf:

Dobrze gadasz.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #30

  • ŻWIREK
  • ŻWIREK Avatar
Durny też jest paragrafik o światełkach odblaskowych ! U mnie wszystkie poszły won. Niech sie rowerzystów czepiaja którzy to wogóle jeżdża bez jakiegokolwiek oświetlenia , nie mówiąc o uprawnieniach i znajomości przepisów. :waf:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #31

  • robrob
  • robrob Avatar
  • Offline
  • Stary Wyga!
  • RS 1700
  • Posty: 1169
  • Otrzymane podziękowania: 63
  • Oklaski: 9
Ostatnio Spining swoje sprzedawał, pisz do niego
Do byka nie podchodż z przodu,
do konia z tyłu,
a do IDIOTY - w ogóle!
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #32

  • Wilk
  • Wilk Avatar
  • Offline
  • wie o co chodzi
  • Bóg wybacza, motór nigdy.
  • Posty: 835
  • Otrzymane podziękowania: 20
  • Oklaski: 8
Polecam polską firmę ,,Kaliński,, mam takowe i Marek73 ma i są fajne. Jak się kulasz są ciche tak że misie nie czepiają się ale jak odkręcisz manetkę to dają powera. Polecam. Wykonane są z rury nierdzewki, chromowane solidnie. I co najważniejsze możesz teraz dobrać do nich wyciszenie u Kalińskiego bo mają wymienne wkłady albo mogą być całkiem puste.
Życie jest jak koło od motoru, się kręci.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #33

  • Paweł-Road Star
  • Paweł-Road Star Avatar
  • Offline
  • wie gdzie gaźnik
  • Road Star 1700 Silverado
  • Posty: 154
  • Otrzymane podziękowania: 6
  • Oklaski: 1
No postojówkę zrobiłem ale fartuchy to chyba przesada. Dobrze że u nas w kraju nie ma takiego rygoru jeśli chodzi o przestrzeganie tego wszystkiego. W sumie to chyba nigdzie tak nie ma. Ostatnio myślę nad kupnem jakićhś wydechów nie za głośnych. Może ktoś ma jakieś na zbyciu?
Road Star mój to jest to, kocham go...
Ostatnio zmieniany: 12 lata 1 miesiąc ago przez Paweł-Road Star.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #34

  • Metal
  • Metal Avatar
  • Offline
  • Zasilający Forum
  • Metal
  • Posty: 1060
  • Otrzymane podziękowania: 39
  • Oklaski: 7
Paweł-Road Star napisał:
To ja chyba zacznę od kupna fartuchów na błotniki. Ciekawe jak będzie wyglądać:polew:

No właśnie ! :zab: a nie zawracasz sobie głowę jakimiś postojówkami :co:

A ja może zacznę jeździć w fartuchu :polew:
SPOŻYCIE CYJANKU W MŁODOŚCI ZAPOBIEGA CHOROBOM SERCA W WIEKU PODESZŁYM
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #35

  • Paweł-Road Star
  • Paweł-Road Star Avatar
  • Offline
  • wie gdzie gaźnik
  • Road Star 1700 Silverado
  • Posty: 154
  • Otrzymane podziękowania: 6
  • Oklaski: 1
To ja chyba zacznę od kupna fartuchów na błotniki. Ciekawe jak będzie wyglądać:polew:
Road Star mój to jest to, kocham go...
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #36

  • Metal
  • Metal Avatar
  • Offline
  • Zasilający Forum
  • Metal
  • Posty: 1060
  • Otrzymane podziękowania: 39
  • Oklaski: 7
Ha,Ha jakbyśmy wszyscy z Forum,razem się złożyli to może byśmy spełniali warunki tego biuletynu :polew:

No Panowie - przyznać się,który spełnia w całości Nasze Prawo ? :zol:


A może by tak zrobić Listę Przebojów - każdy sprawdza punkt po punkcie czy jego Gwiazdka spełnia wymagania.Za zgodność - powiedzmy doliczamy punkt.Potem sumujemy.Powstanie ranking :zab:
SPOŻYCIE CYJANKU W MŁODOŚCI ZAPOBIEGA CHOROBOM SERCA W WIEKU PODESZŁYM
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #37

  • TataMichas
  • TataMichas Avatar
  • Offline
  • Zasilający Forum
  • GTC 1F44-The Number Of The Beast
  • Posty: 1010
  • Otrzymane podziękowania: 54
  • Oklaski: 19
No nie ma opcji dodania pliku w formacie doc lub pdf dlatego zapodam tekst w całości za co z góry przepraszam. :polew:
Z pewnością nie będzie też emotek i formatowanie będzie co najmniej przykre. :sor:
Może ktoś z adminów wrzuci załącznik w oryginalnej formie? :co:


Zanim przejdę do spostrzeżeń przytoczę dane podstawowe dla motocykli wg polskiego prawa (pomijam wersje z koszem oraz wszelkie pojazdy jednośladowe zarejestrowane przed 1999r.). Zatem motocykl nie może przekraczać wymiarów: długości 4,00m (§2.1 szerokości pkt.7) szerokości 2,00m (§2.1 pkt.14) i wysokości 2,50m (§2.1 pkt.17).
Teraz konkrety:
1. Wyposażenie podstawowe (cały § 10) – czyli całe wyposażenie lub wszystko co związane z bezpieczeństwem lub środowiskiem (co to takiego znajdziecie w Załączniku nr 3) musi posiadać:
a. homologację Europejską „E”, lub
b. musi posiadać oznakowanie cech producenta pojazdu na który została wydana homologacja, lub
c. krajową homologację, lub
d. znak zgodności (certyfikaty zgodności z ???)
2. Wyposażenie pozostałe, niezbędne (cały § 11):
a. VIN,
b. Nr silnika,
c. Prędkościomierz,
d. Co najmniej jedno lusterko lewe,
e. „Sygnał dźwiękowy o ciągłym nieprzeraźliwym tonie” max 87dB w odległości 3m,
f. Błotniki (więcej § 11.1 pkt.10),
g. Fartuchy przedłużające tyle błotniki – nie żartuję! (§ 11.1 pkt.11),
h. Urządzenie zabezpieczające przed nieupoważnionym użyciem – stacyjka,
i. Tłumik wydechu nie skierowany w prawą stronę, dodatkowo tu obowiązuje Załącznik nr 1 – poziom hałasu zewnętrznego który dla pojemności silników ZI o poj. powyżej 125ccm nie może być większy niż 96 dB. Brak tu info o obrotach silnika odnośnie prędkości oraz odległości pomiarowych (gdzieś to widziałem jak znajdę to uzupełnię),
j. Podporę (podpórki),
k. Uchwyt (uchwyty) dla pasażera,
l. Dopasowane ogumienie pneumatyczne, czyli opony które nie wskazują granicznego zużycia lub mają bieżnik nie mniejszy niż 1,6mm, o nie widocznych pęknięciach (coś było w temacie na forum?) lub odsłoniętej osnowie oraz o nie wystających trwale na zewnątrz elementami przeciwpoślizgowymi (§11.5)

3. Wyposażenie – światła (cały §12)
a. Niezbędne (§12.1):
i. Drogowe – jedno lub dwa, obowiązkowy sygnał włączenia
ii. Mijania – jedno lub dwa, dopuszcza się sygnał włączenia, konieczna asymetria świateł
iii. Kierunkowskazów – po dwa, obowiązkowy sygnał włączenia
iv. STOP - jedno lub dwa
v. Tylnej tablicy rejestracyjnej - obowiązkowy sygnał włączenia łącznie z postojowymi
vi. Pozycyjne przednie – tu cały problem bo skro motocykl może mieć szerokość max do 2,00m, to wymóg posiadania świateł pozycyjnych przednich dotyczy tylko pojazdów o szerokości 1,6m lub więcej. Zatem biegnij zmierzyć moto – jak masz mniej zapomnij o postoju!  Jak mierzyć? Patrz Załącznik 6 §1.4 czyli punkty najdalej wysunięte na zewnątrz pojazdu bez lusterek i elementów elastycznych (niestety chyba trzeba uwzględnić spacerówki) - jedno lub dwa, obowiązkowy sygnał włączenia, który nie jest wymagany w przypadku zapalenia się podświetlenia konsoli
vii. Pozycyjne tylne - jedno lub dwa, obowiązkowy sygnał włączenia łącznie z postojowymi
viii. Odblaskowe tylne inne niż trójkąt - jedno lub dwa
b. Dopuszczone dodatkowe (§12.3):
i. Przeciwmgłowe przednie - jedno lub dwa, obowiązkowy sygnał włączenia
ii. Odblaskowe przednie - jedno lub dwa
iii. Odblaskowe boczne - jedno lub dwa po każdej stronie (z przodu żółte, z tyłu czerwone)
iv. Obrysowe przednie i tylne dla szerokości od 1,8 do 2,1m w dodatku musi być komplet przód i tył – więc raczej słabo dla moto. 
v. Awaryjne
vi. Przeciwmgłowe tylne - jedno lub dwa, obowiązkowy sygnał włączenia
4. Światła podłączenie elektryczne:
a. Światła pozycyjne przednie i tylne, obrysowe (jeśli są) oraz tylne tablicy muszą być włączane i wyłączane tylko jednocześnie (§13.2). Warunek nie obowiązuje jeśli światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) z kierunkami po tej samej stronie pojazdu. Czy to nie jest jasne zaproszenie do hamerykańskej wersji ze światłami kierunko/postojowymi ??? 
b. Światła drogowe, mijania, przeciwmgłowe nie mogą być włączone światła pozycyjne przednie i tylne, obrysowe (jeśli są) oraz tylne tablicy.
5. Inne „duperele”:
a. Szyby ocechowane, choć nie wiem czy to do moto (§8.5),
b. Wydech ,a cząstki CO i inne (§ 9.1 pkt2 oraz Załącznik 2),
c. Układ zasilania (§9.1 pkt.6) i zbiornik paliwa (§9.1 pkt.7),
d. Instalacja elektryczna (§9.1 pkt 8)
e. Hamulce (§14.3 oraz §15.1 oraz §15.2
f. Skuteczność hamowania (cały §16)
g. Inne (cały §9.1)

Inne ważne
1. Tabliczka znamionowa trwale zmontowana (Załącznik nr 4) – o tyle istotne, gdyż może przemycić (tylko moim zdaniem oczywiście) jeden ważny wytrych do przepisów. Zawiera:
a. Nazwę producenta,
b. Numer świadectwa homologacji
c. Numer VIN
d. Dopuszczalną masę pojazdu, a w przypadku motocykli zamiast masy dopuszczalny poziom hałasu zewnętrznego na postoju w dB przy prędkości obrotowej wyrażonej w obr/min (Załącznik nr 4 §2.1 pkt.4). Zatem jeśli będzie tam umieszczona wartość milion dB to każdy może cmoknąć nas w… 
e. Obciążenia osi
f. Dopuszczalne jest umieszczenie informacji o homologacji i hałasie mogą znajdować się poza tabliczką.
2. Tablice rejestracyjne (Załącznik nr 5) – cała wymiarów i określeń miejsc gdzie ma być blacha, a gdzie być nie może. W skrócie, tylna tablica nie może być umieszona w przesunięciu do wzdłużnej osi pojazdu.
"Motorcycle is not collection of parts, it is collection of ideas" - Robert M. Pirsig
Ostatnio zmieniany: 12 lata 1 miesiąc ago przez TataMichas.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #38

  • TataMichas
  • TataMichas Avatar
  • Offline
  • Zasilający Forum
  • GTC 1F44-The Number Of The Beast
  • Posty: 1010
  • Otrzymane podziękowania: 54
  • Oklaski: 19
Na bazie ostatnich, wielu wątpliwości dotyczących oświetlenia ale i też innego, niezbędnego wyposażenia motocykli zdobyłem się na nadludzki wręcz wysiłek i (tu uwaga! :jez: ) kilkakrotnie przeczytałem tekst źródłowy napisany rękoma naszych wspaniałych ustawodawców – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, czyli Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262. Oryginał: isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20030320262
Moje streszczenie w załączniku do posta. Rzeczy najważniejsze, czyli takie które już spędzały sen z powiek użytkownikom forum lub ważne, a czasem absurdalne z mojego punktu widzenia starałem się wytłuścić. Oczywiście tekst nacechowany jest moim spojrzeniem na rzeczywistość (w języku „papug” – osobistą wykładnią prawa) więc i tak polecam lekturę źródeł.


Reasumując mój wywód z załącznika:
1. Światła – w moto nie ma czegoś takiego jak obrysówki ale…chyba mogą być przednie pozycje migające z kierunkami (znajome co, nie?)
2. Światła – jak masz moto nie szersze niż, 1,6m to daj sobie spokój z osobnym światłem postoju!!!
3. Światła – niestety od asymetrii w światłach mijania nie uciekniesz. :nie: Doświadczalnie stwierdziłem, iż strumień świetlny lampy symetrycznej z USA jest o niebo lepszy niż w naszych bańkach. Zatem w d…ie mam przepisy. Wolę własną skórę i moto całe niż ministerialne (bez osobistych wycieczek :zab: ) banialuki.
4. Hałas zewnętrzny – można „obejść” przepis o max 96 dB jeśli „wymyśli” się sposób na tabliczki znamionowe. Niestety swoją mam zakrytą Gmolem więc nie sprawdzę co tam naskrobali japońce.
5. Koniec końców wszystko i tak zależy od diagnosty i policjanta na drodze. To zawody w których jak wszędzie występuje cały przekrój społeczeństwa i to od nich zależy nasza dalsza jazda. Jak Cię zatrzyma i jest równy gość to palcem pogrozi ale puści. Jak kawał ch…ja to nawet za brak fartucha na tylnym błotniku dowód zabierze.

Pytanie do używających LightBary – jak są włączane? Służą jako jakie światła? Nie ma o nich specjalnie mowy w rozporządzeniu, czyli są…nielegalne???

Na koniec anegdota umoralniająca. Otóż i ja na fali szerokiej paniki o braku pozycji z przodu zakupiłem Mega wypasiony element optyczny do Ikarusa. Gdy przyszedł, ugadałem się ze znajomkiem mechaniorem-złotą rączką. Popijając browce i machając mu przed oczyma schematami elektrycznymi Gwiazdy i przedstawiając kolejne wizje podłączeń świateł a’la miecz świetlny z filmów Lucasa coraz bardziej zapalałem się pomysłem przeróbki. Na co mistrz, jako człek o złotym sercu i nieskończonej cierpliwości, więc dający się ludziom wygadać (szczególnie gdy jest częstowany szczodrze napiwkiem) rzekł godne najtęższych umysłów słowa: „Skoro jak wcześniej mówiłeś zamierzasz jeździć na pustych wydechach to na ch…j przejmujesz się światłami”. :polew:
Tak więc bogatszy o zbędny element wyposażenia, wypełniający przedni reflektor oraz lżejszy o całe morze piwa zrozumiałem, że nie warto przejmować się tymi którzy decydują o dopuszczeniu moto do ruchu. Mało kto z nich się na tym zna, a nikt ich z nas i tak ich nie przekona, że nie niestety mają racji. :nie:
"Motorcycle is not collection of parts, it is collection of ideas" - Robert M. Pirsig
Ostatnio zmieniany: 12 lata 1 miesiąc ago przez TataMichas.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #39

  • JanuszW
  • JanuszW Avatar
Ja zrobiłem tak jak Metal radzi z migaczami, i na przeglądzie było o.k. Ale w czasie kontroli drogowej policmajstry doczepiły się do przedniej lampy, że brak symbolu na EU. Nagadał się ale puścił.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Amerykańskie lampy 12 lata 1 miesiąc ago #40

  • Paweł-Road Star
  • Paweł-Road Star Avatar
  • Offline
  • wie gdzie gaźnik
  • Road Star 1700 Silverado
  • Posty: 154
  • Otrzymane podziękowania: 6
  • Oklaski: 1
Zgadłeś Marku. W sumie to wynajmuję z kolegą ten garaż jakoś chyba od roku lub dwóch i pamiętam ostatniej zimy też tak było. Ale jak bym wziął młotek to bym skuł i gitara bo to dużo nie wyszło. Kuzyn u siebie na wsi też tak miał. Tu nie chodzi o przymarznięcie tylko o wypatrzenie inaczej mówiąc wasadzenie.
Road Star mój to jest to, kocham go...
Ostatnio zmieniany: 12 lata 1 miesiąc ago przez Paweł-Road Star.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Czas generowania strony: 0.073 s.
Zasilane przez Forum Kunena