Znalazłem ciekawy artykuł o olejach - Motovoyager czerwiec-lipiec 2010 - z opisem parametrów i ich znaczenia oraz z bogatą tabelą parametrów wielu smarowideł.
SAE - klasa lepkości określa orientacyjnie zakres temperaturowy stosowania
Lepkość kinematyczna - wartości lepkości oleju dla 40 i 100 st Celcjusza - pierwsza wartosć powinna być jak najniższa, druga jak najwyższa.
API - literowe określenie jakości oleju (norma amerykańska) - S i literka, im wyższa tym lepiej
JASO - literowo-cyfrowe okreslenie jakości oleju (norma japońska) - MA1 do sprzęgieł mokrych mało wysilonych, MA2 do sprzęgieł mokrych wysilonych, MB olej do silnika z suchym sprzęgłem. MA2 powinno się stosować do ciężkich motocykli z dużym piecem oraz do tych, gdzie sprzęgło jest obciążane ostrą jazdą z dynamiczną zmianą biegów.
Wskaźnik lepkości - wyliczony z lepkości dla 40 i 100 st. i określa zmianę lepkości ze wzrostem temperatury pracy - im współczynnik wyższy tym lepiej, bo oznacza, że zmiana jest mniejsza - dla silników z większym przebiegiem zalecana wartość ponad 140
TBN - liczba zasadowa - określa zdolności myjąco-dyspergujące i jest miarą zawartości detergentów i dyspergentów. Liczba powinna być jak najwyższa z zakresu 5-10, gdyż olej "gubi" ten parametr podczas eksploatacji. Zasadowość oleju absorbuje kwasowe zanieczyszczenia oleju.
LICZBA BAZOWA:
I - olej mineralny
II - olej mineralny wyższej jakości
III - olej mineralny przetworzony (zaliczany do syntetycznych)
IV - olej syntetyczny
V i VI - olej syntetyczny wyższej jakości - oleje estrowe (najczęściej mieszanka kwasu karboksylowego i alkoholu metylowego)
Oleje "semisyntetyczne" są na bazie mieszanki oleju mineralnego i oleju syntetycznego (15-30%)
Liczba bazowa określa m.in. jak szybko olej będdzie tracił swoje parametry i jego zdolność od lepszego zniesienia ekstremalnych warunków pracy.
Poniżej dane kilku olejów do motocykli. - dla uproszczenia pomijam jednostki miar
Producent i nazwa - SAE/API/JASO/lepkość40stC,100stC/współczynnik lepkości/liczba zasadowa/liczba bazowa oleju/orientacyjna cena 1 litra w 2010 roku
AGIP Tec4 15W50 - półsyn./SJ/MA/128,18/150/b.d./b.d./33zł
AGIP Racing 4T 10W60 - Synt./SJ/MA/160,24/177/b.d./b.d./49zł
Aral SuperEnergy 4T 10W50 - synt./SG/MA/117,16/b.d./b.d./b.d./36zł
Bel Ray Exs 10W50 - syntetyk/SG/MA/12-16,14/b.d./b.d./IV/58zł
Bel Ray Thumper 10W40 - półsynt./SG/MA/b.d./b.d./b.d./III/39zł
Bel Ray V-Twin 10W50 - Synt./SG/MA/16-21,17/b.d./b.d./IV/59zł
Castrol Power 1 GPS 4T 10W40 - półsynt./SG/MA/88,13/155/9,1/b.d./34zł
Castrol Power 1 Racing 4T 10W50 - synt./SL/MA2/117,17/166/9,4/b.d./45zł
Elf Moto4HP Eco 10W40 - półsynt./SG/MA/90,13/154/b.d./b.d./29zł
Elf Moto 4XT tech 10W50 - synt./SG/MA/111,17/166/b.d./b.d./33zł
Liqui Moly Racing 10W40 - półsynt./SL/MA2/97,14/153/7,9/III/36zł
Liqui Moly Racing Synth 4T 10W50 - Synt./SM/MA2/110,16/155/b.d./b.d./46zł
Midland Motorcycle 10W40 - synt./SH/MA/152,20/159.b.d./b.d./26zł
Mobil Racing 4T 15W50 - Synt./SH/MA/152,21/159/b.d./b.d./35zł
Motorex Top Speed 4T 10W40 - SL/MA/97,14/b.d./b.d./b.d./50zł
Motorex Formula 4T 10W40 - SL/MA/95,14/b.d./b.d./b.d./44zł
Motul 300V 10W40 - półsynt./SJ/MA/100,15/156/8,2/II+IV/35zł
Motul 3000 20W50 - miner./SG/MA/146,19/148/5,7/II/...
Motul 5000 10W40 - półsynt./SG/MA/100,15/156/8,2/III+V/59zł
Motul 5100 10W40 - półsynt./SL/MA/92,14/154/8,2/V/59zł
Motul 7100 10W40 - synt./SL/MA2/82,13/160/8,3/V/70zł
Motul 7100 20W50 - synt./SL/MA2/124,17/158/8,2/V/70zł
Orlen Platinum Moto 4T 10W50 - Synt./SJ/MA/114,17/162/7,3/III/30zł
Panolin Street 4T Blend 10W40 - półsyn./SM/MA2/88,13/156/b.d./II/35zł
Panolin Street 4T Race 10W50 - synt./SM/MA2/113,17/169/b.d./IV+V/45zł
Repsol Moto Sintetico 4T 10W40 - synt./SJ/MA/94,14/160/6,2/b.d./18zł
Repsol Moto Superspotr 4T 10W30 - synt./SM/MA@/65,10/155/7,3/b.d./24zł
Repsol Moto Racing 10W50 - synt./SJ/MA2/113,17/170/7,4/b.d./28zł
Shell Advance VSX4 15W50 - półsynt./SL/MA/142,19/157/b.d./I+III/39zł
Shell Advance Ultra4 15W50 - synt./SL/MA/132,19/184/b.d./III/51zł
Valvoline Durablend 20W50 - półsynt./SG/MA/159,18/127/6,2/III/32zł
Valvoline SynPower 10W40 - synt./SG/MA/91,14/169/6,2/IV/41zł
Yamalube 4S 20W50 - półsynt./SG/MA/153,17/124/8,2/b.d./29zł
Yamalube 4FS 15W50 - synt./SG/MA/125,17/155/8,7/b.d./40zł
Mam nadzieję, że to zestawienie i wiadomości na wstępie pomogą wam wybrać olej do następnej wymiany - tak by dobrze "namaślił" silnik, a nie opróżnił za bardzo kieszeni.