UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zgodnie z Art. 173, 174 oraz Art. 209 znowelizowanej ustawy "Prawo Telekomunikacyjne" (DU z 21.12.2012, poz. 1445) informujemy, że serwis yamaha-star.pl wykorzystuje pliki cookies. Odwiedzanie serwisu jest jednoznaczne ze zgodą używania przez nas „ciasteczek”. W każdej chwili możesz jednak zmienić ustawienia przeglądarki internetowej i wyłączyć cookies, lub opuścić serwis.

www.Yamaha –STAR.pl

Forum

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Secret Key Zapamiętaj mnie

TEMAT: Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 5 lata 5 dni ago #1

  • TomHal
  • TomHal Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • był Shrek 1600, Venture - a co będzie?
  • Posty: 3931
  • Otrzymane podziękowania: 110
  • Oklaski: 37
Ponieważ temat jest zawsze aktualny a tym bardziej w momencie kiedy zaczyna się sezon to tak dla przypomnienia podam oznaczenia jakie mamy na olejach tak aby Ci którzy się zastanawiają co to oznacza a Ci którzy wiedzą mnie albo poparli albo nie :) - wrzucę krótką informację tak aby była na wierzchu:

Mamy trzy rodzaje olejów silnikowych – mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny.
Oleje syntetyczne mają znaczną przewagę nad mineralnymi i nieco mniejszą nad półsyntetycznymi. Olej syntetyczny ma nawet pięciokrotnie lepsze właściwości czyszczące, trzykrotnie lepszą ochronę i o ponad 50% ograniczone zużycia silnika w porównaniu do oleju mineralnego. Pozwala też silnikowi na mniejsze zużycie paliwa.
5W, 10W, 15W… Co to jest? :mysli:

Każdy olej silnikowy ma oznaczenie w postaci podwójnego dwuznaku połączonego myślnikiem. Jest to tak zwane oznaczenie SEA. Pierwszy dwuznak składa się z cyfry i litery (W), natomiast drugi wyłącznie z cyfr.
Literka “W” pochodzi od słowa “winter” co w tłumaczeniu oznacza "zimę". Tak więc, im niższa cyferka występuję przy “W”, tym olej jest rzadszy, co z kolei przekłada się na lepszą ochronę, łatwiejszy rozruch i ogólną ochronę silnika.
I tak, olej z oznaczeniem 5W, oznacza to, że ten olej silnikowy wytrzymuje temperatury do -30 stopni. 10W radzi sobie przy -25 stopniach, natomiast w przypadku 15W i 20W granicą jest odpowiednio -20 stopni i -15 stopni. Olej, który wytrzymuje temperaturę do -35 stopni Celsjusza ma oznaczenie 0W.

Drugi człon – cyferki:
Cyferki po myślniku określają lepkość oleju w wysokich temperaturach. W prostych słowach – im więcej, tym lepiej. Oznaczenie “40” pozwala na śmiałą pracę w temperaturze +35 stopni, “30” pozwala na optymalną pracę do 20 stopni, natomiast “50” świetnie radzi sobie w temperaturach +50 stopni Celsjusza.

To tyle i aż tyle B)

Lewa w górę i na trasę :takjest:
Słońce to gwiazda, więc ziemia kręci się wokół niej
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 5 lata 11 miesiąc ago #2

  • SATURIAN
  • SATURIAN Avatar
  • Offline
  • Zasilający Forum
  • Posty: 1540
  • Otrzymane podziękowania: 60
  • Oklaski: 14
Panowie piszcie tam , gdzie miejsce na takie tematy . Też mnie to interesuje , a nie zawsze wchodzę do powitalni :zab:
" NAJLEPSZY ROTTWEILER "
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 5 lata 11 miesiąc ago #3

  • longjohn
  • longjohn Avatar
  • Offline
  • wie gdzie gaźnik
  • Posty: 273
  • Otrzymane podziękowania: 22
  • Oklaski: 10
Juz trzeci raz lejé motula 7100 10w50 .Olej dobrze sie spisuje w duże upały(lato zeszłego roku)
Sprzegło działa tez bez zarzutu i na zimno i gorąco.Troche drogi,niemniej zawsze zdarza mi sie przekroczyć te magiczne 6 tys w sezonie (czasami 8-9) ,a olej nie zmienia koloru i ma jeszcze znaczny TBN.
polecam.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 5 lata 11 miesiąc ago #4

  • adamus
  • adamus Avatar
  • Offline
  • Po kilku kilometrach
  • Posty: 34
  • Otrzymane podziękowania: 1
  • Oklaski: 0
Mechanik twierdzi że lepiej ciepło oddaje i silnik tak mocno się nie grzeje
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 5 lata 11 miesiąc ago #5

  • pinhead
  • pinhead Avatar
  • Offline
  • Zasilający Forum
  • Posty: 1324
  • Otrzymane podziękowania: 102
  • Oklaski: 14
adamus napisał:
Pytanie te z serii glupich po wymianie sprzegla mechanik polecił mi olej do Road STAR SILVERADO MOTUL 4T 3000 20W50 MA2 MINERAL a lałem caly czas 10w40 czy faktycznie godny polecenia

Oleje do Radka to temat rzeka,i każdy zachwala to co leje sam :zab:
Ten minerał motula jest dobry dla tych silników,ale można lać lepszy,i ja np. leję 15w50 Motula semi,ale lałem
również full 7100 20w50 motula i różnicy pomiędzy tymi dwoma nie odczuwałem,a czy silnik coś odczuwał...może i tak :dobrarobota
Mam chęci wypróbować jeszcze motula 7100 10w50 też full :mysli: chyba,że ktoś już go testował......
Całowanie w rękę nagiej kobiety to strata czasu
Ostatnio zmieniany: 5 lata 11 miesiąc ago przez pinhead.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 5 lata 11 miesiąc ago #6

  • MrWaski
  • MrWaski Avatar
Ja bym się przede wszystkim spytał tego mechanika czym uzasadnia ten wybór!
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 5 lata 11 miesiąc ago #7

  • adamus
  • adamus Avatar
  • Offline
  • Po kilku kilometrach
  • Posty: 34
  • Otrzymane podziękowania: 1
  • Oklaski: 0
Pytanie te z serii glupich po wymianie sprzegla mechanik polecił mi olej do Road STAR SILVERADO MOTUL 4T 3000 20W50 MA2 MINERAL a lałem caly czas 10w40 czy faktycznie godny polecenia
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 9 lata 6 miesiąc ago #8

  • Darecki
  • Darecki Avatar
:co: to bardzo h...so,lubialem ten mieisiecznik pozniej dwu,zawsze czytalem of deski I do deski I to w pare godzin,a I teraz czesto siegam po archiwalne magazyny.no coz wydawanie takiego pisma to nie byle Jakie wyzwanie zwlaszcza jak :dolar: :dolar: :dolar: nie ma za wiele :piw:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 9 lata 6 miesiąc ago #9

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 134
  • Oklaski: 22
Darecki napisał:
Uderz w stol a ...Wemar sie odezwie
Przypomniałeś mi swoim pytaniem, że kiedyś przepisałem zestawienie z gazety i dodałem kilka innych, popularnych u nas produktów, których nie było w tabeli (przedruk chyba z rynku niemieckiego). Co ma mi leżeć na dysku - niech i inni skorzystają.

Darecki napisał:
Cos ci wiadomo?
Tak, nie wydają już tego dwumiesięcznika - to znaczy nie ma już wersji papierowej. Funkcjonuje strona motovoyager.net, gdzie publikują nowe teksty i gdzie można zamówić egzemplarze archiwalne.
Jeżdżę, bo lubię :)
Ostatnio zmieniany: 9 lata 6 miesiąc ago przez wemar.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 9 lata 6 miesiąc ago #10

  • Darecki
  • Darecki Avatar
Uderz w stol a ...Wemar sie odezwie :roza: :dobrarobota
Take przy okazji Motovoyagera,kupowalem/sprowadzalem go od kilku lat,teraz cisza,nie moge dostac,czyzby jeden z lepszych magazynow motocyklowo-podrozniczych zniknal definitywnie z rynku?
Cos ci wiadomo?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Oleje silnikowe - omówienie i zestawienie 9 lata 6 miesiąc ago #11

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 134
  • Oklaski: 22
Znalazłem ciekawy artykuł o olejach - Motovoyager czerwiec-lipiec 2010 - z opisem parametrów i ich znaczenia oraz z bogatą tabelą parametrów wielu smarowideł.


SAE - klasa lepkości określa orientacyjnie zakres temperaturowy stosowania
Lepkość kinematyczna - wartości lepkości oleju dla 40 i 100 st Celcjusza - pierwsza wartosć powinna być jak najniższa, druga jak najwyższa.
API - literowe określenie jakości oleju (norma amerykańska) - S i literka, im wyższa tym lepiej
JASO - literowo-cyfrowe okreslenie jakości oleju (norma japońska) - MA1 do sprzęgieł mokrych mało wysilonych, MA2 do sprzęgieł mokrych wysilonych, MB olej do silnika z suchym sprzęgłem. MA2 powinno się stosować do ciężkich motocykli z dużym piecem oraz do tych, gdzie sprzęgło jest obciążane ostrą jazdą z dynamiczną zmianą biegów.
Wskaźnik lepkości - wyliczony z lepkości dla 40 i 100 st. i określa zmianę lepkości ze wzrostem temperatury pracy - im współczynnik wyższy tym lepiej, bo oznacza, że zmiana jest mniejsza - dla silników z większym przebiegiem zalecana wartość ponad 140
TBN - liczba zasadowa - określa zdolności myjąco-dyspergujące i jest miarą zawartości detergentów i dyspergentów. Liczba powinna być jak najwyższa z zakresu 5-10, gdyż olej "gubi" ten parametr podczas eksploatacji. Zasadowość oleju absorbuje kwasowe zanieczyszczenia oleju.
LICZBA BAZOWA:
I - olej mineralny
II - olej mineralny wyższej jakości
III - olej mineralny przetworzony (zaliczany do syntetycznych)
IV - olej syntetyczny
V i VI - olej syntetyczny wyższej jakości - oleje estrowe (najczęściej mieszanka kwasu karboksylowego i alkoholu metylowego)
Oleje "semisyntetyczne" są na bazie mieszanki oleju mineralnego i oleju syntetycznego (15-30%)
Liczba bazowa określa m.in. jak szybko olej będdzie tracił swoje parametry i jego zdolność od lepszego zniesienia ekstremalnych warunków pracy.

Poniżej dane kilku olejów do motocykli. - dla uproszczenia pomijam jednostki miar
Producent i nazwa - SAE/API/JASO/lepkość40stC,100stC/współczynnik lepkości/liczba zasadowa/liczba bazowa oleju/orientacyjna cena 1 litra w 2010 roku

AGIP Tec4 15W50 - półsyn./SJ/MA/128,18/150/b.d./b.d./33zł
AGIP Racing 4T 10W60 - Synt./SJ/MA/160,24/177/b.d./b.d./49zł
Aral SuperEnergy 4T 10W50 - synt./SG/MA/117,16/b.d./b.d./b.d./36zł
Bel Ray Exs 10W50 - syntetyk/SG/MA/12-16,14/b.d./b.d./IV/58zł
Bel Ray Thumper 10W40 - półsynt./SG/MA/b.d./b.d./b.d./III/39zł
Bel Ray V-Twin 10W50 - Synt./SG/MA/16-21,17/b.d./b.d./IV/59zł
Castrol Power 1 GPS 4T 10W40 - półsynt./SG/MA/88,13/155/9,1/b.d./34zł
Castrol Power 1 Racing 4T 10W50 - synt./SL/MA2/117,17/166/9,4/b.d./45zł
Elf Moto4HP Eco 10W40 - półsynt./SG/MA/90,13/154/b.d./b.d./29zł
Elf Moto 4XT tech 10W50 - synt./SG/MA/111,17/166/b.d./b.d./33zł
Liqui Moly Racing 10W40 - półsynt./SL/MA2/97,14/153/7,9/III/36zł
Liqui Moly Racing Synth 4T 10W50 - Synt./SM/MA2/110,16/155/b.d./b.d./46zł
Midland Motorcycle 10W40 - synt./SH/MA/152,20/159.b.d./b.d./26zł
Mobil Racing 4T 15W50 - Synt./SH/MA/152,21/159/b.d./b.d./35zł
Motorex Top Speed 4T 10W40 - SL/MA/97,14/b.d./b.d./b.d./50zł
Motorex Formula 4T 10W40 - SL/MA/95,14/b.d./b.d./b.d./44zł
Motul 300V 10W40 - półsynt./SJ/MA/100,15/156/8,2/II+IV/35zł
Motul 3000 20W50 - miner./SG/MA/146,19/148/5,7/II/...
Motul 5000 10W40 - półsynt./SG/MA/100,15/156/8,2/III+V/59zł
Motul 5100 10W40 - półsynt./SL/MA/92,14/154/8,2/V/59zł
Motul 7100 10W40 - synt./SL/MA2/82,13/160/8,3/V/70zł
Motul 7100 20W50 - synt./SL/MA2/124,17/158/8,2/V/70zł
Orlen Platinum Moto 4T 10W50 - Synt./SJ/MA/114,17/162/7,3/III/30zł
Panolin Street 4T Blend 10W40 - półsyn./SM/MA2/88,13/156/b.d./II/35zł
Panolin Street 4T Race 10W50 - synt./SM/MA2/113,17/169/b.d./IV+V/45zł
Repsol Moto Sintetico 4T 10W40 - synt./SJ/MA/94,14/160/6,2/b.d./18zł
Repsol Moto Superspotr 4T 10W30 - synt./SM/MA@/65,10/155/7,3/b.d./24zł
Repsol Moto Racing 10W50 - synt./SJ/MA2/113,17/170/7,4/b.d./28zł
Shell Advance VSX4 15W50 - półsynt./SL/MA/142,19/157/b.d./I+III/39zł
Shell Advance Ultra4 15W50 - synt./SL/MA/132,19/184/b.d./III/51zł
Valvoline Durablend 20W50 - półsynt./SG/MA/159,18/127/6,2/III/32zł
Valvoline SynPower 10W40 - synt./SG/MA/91,14/169/6,2/IV/41zł
Yamalube 4S 20W50 - półsynt./SG/MA/153,17/124/8,2/b.d./29zł
Yamalube 4FS 15W50 - synt./SG/MA/125,17/155/8,7/b.d./40zł

Mam nadzieję, że to zestawienie i wiadomości na wstępie pomogą wam wybrać olej do następnej wymiany - tak by dobrze "namaślił" silnik, a nie opróżnił za bardzo kieszeni.
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Czas generowania strony: 0.038 s.
Zasilane przez Forum Kunena