UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zgodnie z Art. 173, 174 oraz Art. 209 znowelizowanej ustawy "Prawo Telekomunikacyjne" (DU z 21.12.2012, poz. 1445) informujemy, że serwis yamaha-star.pl wykorzystuje pliki cookies. Odwiedzanie serwisu jest jednoznaczne ze zgodą używania przez nas „ciasteczek”. W każdej chwili możesz jednak zmienić ustawienia przeglądarki internetowej i wyłączyć cookies, lub opuścić serwis.

www.Yamaha –STAR.pl

Forum

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Secret Key Zapamiętaj mnie

TEMAT: Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 1 miesiąc ago #1

  • artek
  • artek Avatar
  • Offline
  • Stary Wyga!
  • Posty: 2305
  • Otrzymane podziękowania: 111
  • Oklaski: 13
Robert na jaki rozmiar ?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 1 miesiąc ago #2

  • robrob
  • robrob Avatar
  • Offline
  • Stary Wyga!
  • RS 1700
  • Posty: 1171
  • Otrzymane podziękowania: 64
  • Oklaski: 9
Artek zmień
Do byka nie podchodż z przodu,
do konia z tyłu,
a do IDIOTY - w ogóle!
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): artek

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 1 miesiąc ago #3

  • artek
  • artek Avatar
  • Offline
  • Stary Wyga!
  • Posty: 2305
  • Otrzymane podziękowania: 111
  • Oklaski: 13
Przewaliłem trochę "prasy" i nie znalazłem.
Panowie mam koła szprychowane (innych nie chcę) i pytanie czy w przypadku zmiany opony tylnej na 180/65/16 wskazana jest wymiana dętki czy wytrzyma ta, która latała na 150 ?
Jeśli pytanie zadałem w nieodpowiednim dziale proszę Admi o przeniesienie !
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #4

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 135
  • Oklaski: 22
Chciałbyś :polew:
Odrobinę wcześniej B)
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 9 miesiąc ago #5

  • DrFelga
  • DrFelga Avatar
TomHal napisał:
no i się Marki dogadały :takjest:

No, jak jeszcze panna , to wymiękam :polew: :polew: :polew:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 9 miesiąc ago #6

  • TomHal
  • TomHal Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • był Shrek 1600, Venture - a co będzie?
  • Posty: 3946
  • Otrzymane podziękowania: 110
  • Oklaski: 37
no i się Marki dogadały :takjest:
Słońce to gwiazda, więc ziemia kręci się wokół niej
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #7

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 135
  • Oklaski: 22
OK. Przekonałeś mnie i teraz jestem trochę mądrzejszy :piw: :piw:
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #8

  • DrFelga
  • DrFelga Avatar
wemar napisał:
DrFelga napisał:
Wemar, stosowanie dętki do opony bezdętkowej ,radialnej , to pornografia :) konstrukcja tej opony Nie przewiduje montażu do niej dętki, nigdy ! Montowanie dętek do opon radialnych to taka nasza polska prowizorka .
To nie pornografia, ale dość często stosowany zabieg, gdy chce się mieć konkretną oponę na szprychowanej feldze - na forach jest tego pełno, bo ktoś chce np. biały pas, a do tego podoba mu się konkretny bieżnik, a inny nie.
DrFelga napisał:
Co do uszczelnień opon na felgach, na stopkach, do tego służą odpowiednie pasty montazowe. ... Jest to gwarancja że pomiędzy stopkami pozostanie żelowata powłoka która skutecznie utrzyma cisnienie przez kilka sezonów.
Może się niedokładnie wyraziłem, ale nie chodzi mi o problem szczelności, a o trzymanie się krawędzi opony na feldze. Pasty pastami, ale nie mają takiej wytrzymałości jak rant opony (nie pamiętam fachowej nazwy), którym styka się z felgą. Przy dużej sile przyłożonej poprzecznie i np. niskim ciśnieniu, to po prostu może się "otworzyć" a wtedy powietrze zejdzie bardzo gwałtownie. Widziałem takie akcje a autach, gdy chłopak zakładał oponę sportową, do zupełnie nieprzygotowanej felgi. Tam się to skończyło na "bączku". Nie znam podobnego przypadku w motocyklu, ale mam wątpliwości do takiego stosowania. Tym bardziej, że rant w oponie dętkowej, diagonalnej jest bardziej miękki niż w bezdętkowej radialnej.
DrFelga napisał:
Nie musisz się ze mną zgadzać , ale polemika musi być , nawet powinna :piw:
Polemika ... eee... tylko forumowe gadanie. Wyrażam swoje wątpliwości, ale jestem otwarty na argumenty. Może się przydać w przyszłości.


No właścnie za urzynanie opony na feldze odpowiada ciśnienie.
Zasada stara jak świat mówi, wysoki profil niskie ciśnienie , niski profil wysokie ciśnienie. Dlatego producenci zamieszczają stosowne info na boku opony . Inaczej jest w oponach nisko ciśnieniowych ,ale i na nich jest stosowne info.
Za trzymanie opony na feldze odpowiedzialna jest stopka, felgi i opony. Zapewniam cię iż i w przypadku opon radialnych i diagonalnych stopki to najbardziej wytrzymały element konstrukcji opony. Więc nie ma dyskusji ze jedna jest miękka , a druga jeszcze bardziej miękka .
Piszesz że opona się otworzyła, ale chyba chciałeś napisać rozszczelniła :) tak to o czym zapewne myślisz o zsunięciu stopki opony ze stopki felgi ma miejsce tylko i wyłącznie na wskutek znacznie,drastycznie zaniżonego ciśnienia.
Co się tyczy zaś opon sportowych czy"sportowych" to te pierwsze są one wykonywane z odpowiednik mieszanek gumy w zależności od nawierzchni . tam normalne, właściwe ciśnienie nie ma wpływu na trakcję i przyczepność. W przypadku tych drugich opon "sportowych" to tam przyczepność chce się osiągnąć po przez zaniżanie wartości ciśnienia a efektem jest to co widziałeś. Ot co :piw:
Ostatnio zmieniany: 9 lata 9 miesiąc ago przez wemar.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #9

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 135
  • Oklaski: 22
DrFelga napisał:
Wemar, stosowanie dętki do opony bezdętkowej ,radialnej , to pornografia :) konstrukcja tej opony Nie przewiduje montażu do niej dętki, nigdy ! Montowanie dętek do opon radialnych to taka nasza polska prowizorka .
To nie pornografia, ale dość często stosowany zabieg, gdy chce się mieć konkretną oponę na szprychowanej feldze - na forach jest tego pełno, bo ktoś chce np. biały pas, a do tego podoba mu się konkretny bieżnik, a inny nie.
DrFelga napisał:
Co do uszczelnień opon na felgach, na stopkach, do tego służą odpowiednie pasty montazowe. ... Jest to gwarancja że pomiędzy stopkami pozostanie żelowata powłoka która skutecznie utrzyma cisnienie przez kilka sezonów.
Może się niedokładnie wyraziłem, ale nie chodzi mi o problem szczelności, a o trzymanie się krawędzi opony na feldze. Pasty pastami, ale nie mają takiej wytrzymałości jak rant opony (nie pamiętam fachowej nazwy), którym styka się z felgą. Przy dużej sile przyłożonej poprzecznie i np. niskim ciśnieniu, to po prostu może się "otworzyć" a wtedy powietrze zejdzie bardzo gwałtownie. Widziałem takie akcje a autach, gdy chłopak zakładał oponę sportową, do zupełnie nieprzygotowanej felgi. Tam się to skończyło na "bączku". Nie znam podobnego przypadku w motocyklu, ale mam wątpliwości do takiego stosowania. Tym bardziej, że rant w oponie dętkowej, diagonalnej jest bardziej miękki niż w bezdętkowej radialnej.
DrFelga napisał:
Nie musisz się ze mną zgadzać , ale polemika musi być , nawet powinna :piw:
Polemika ... eee... tylko forumowe gadanie. Wyrażam swoje wątpliwości, ale jestem otwarty na argumenty. Może się przydać w przyszłości.
:piw:
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #10

  • DrFelga
  • DrFelga Avatar
wemar napisał:
tomekz napisał:
Byłem świadkiem jak w dużym serwisie oponiarskim nie chcieli założyć opony Tube Type bez dętki na felgę bez szprych i stąd też moje pytania i wątpliwości.
Moim zdaniem prawdopodobnie (bo nie wiem o jaki model opony chodziło) wiedzieli co mówią. DRFelga dobrze mówi, ale tak "półgębkiem". Opony bezdętkowe maja także inny profil krawędzi, pozwalający na skuteczniejsze uszczelnienie przy feldze. Założenie opony bezdętkowej z dętką jest jak najbardziej OK. natomiast założenie opony dętkowej bez dętki, nawet jeśli, a może szczególnie, na felgę bezdętkową jest już ryzykowne. O ile ktoś nie obciąża opony i nie mam tu na myśli obciążenia statycznego bagażem, ale dynamicznego, to pewnie zjedzie kilka takich opon i nic się nie stanie. To taka mieszanka jak wiekowe, wysłużone auto z mocnym silnikiem - jeździć, jeździ, ale jak coś się przytrafi, to skutki widać na fotkach w mediach.

Z powyższym nie trzeba się zgadzać, ale sadzę, że każdy powinien mieć świadomość tego na co się decyduje, a nie decydować się jedynie dlatego, że "kolega kolegi tak ma i jest OK."

W samochodzie można sobie eksperymentować, bo po uszkodzeniu 1 koła, nadal mamy 3. W motocyklu nie mamy takiego komfortu.

Wemar, stosowanie dętki do opony bezdętkowej ,radialnej , to pornografia :) konstrukcja tej opony Nie przewiduje montażu do niej dętki, nigdy ! Montowanie dętek do opon radialnych to taka nasza polska prowizorka .
Co do uszczelnień opon na felgach, na stopkach, do tego służą odpowiednie pasty montazowe. W przypadkach leciwych felg aluminiowych występuje utlenianie ich na stopkach, czyli miejscach odpowiedzialnych za szczelność. Po demontażu starej opony wystarczy to miejsce na całym obwodzie dokładnie wyczyscić szczotką mosiężną ,a następnie zmontować na paste montażową na bazie kauczuku. Jest to gwarancja że pomiędzy stopkami pozostanie żelowata powłoka która skutecznie utrzyma cisnienie przez kilka sezonów. Jednak w wielu przypadkach opony są montowane na tzw mydła montazowe, gwarantujące poślizg przy montażu, ale niestety odparowujące z miejsc które powinny uszczelniać. I tu cały problem . Nie musisz się ze mną zgadzać , ale polemika musi być , nawet powinna :piw:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #11

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 135
  • Oklaski: 22
tomekz napisał:
Byłem świadkiem jak w dużym serwisie oponiarskim nie chcieli założyć opony Tube Type bez dętki na felgę bez szprych i stąd też moje pytania i wątpliwości.
Moim zdaniem prawdopodobnie (bo nie wiem o jaki model opony chodziło) wiedzieli co mówią. DRFelga dobrze mówi, ale tak "półgębkiem". Opony bezdętkowe maja także inny profil krawędzi, pozwalający na skuteczniejsze uszczelnienie przy feldze. Założenie opony bezdętkowej z dętką jest jak najbardziej OK. natomiast założenie opony dętkowej bez dętki, nawet jeśli, a może szczególnie, na felgę bezdętkową jest już ryzykowne. O ile ktoś nie obciąża opony i nie mam tu na myśli obciążenia statycznego bagażem, ale dynamicznego, to pewnie zjedzie kilka takich opon i nic się nie stanie. To taka mieszanka jak wiekowe, wysłużone auto z mocnym silnikiem - jeździć, jeździ, ale jak coś się przytrafi, to skutki widać na fotkach w mediach.

Z powyższym nie trzeba się zgadzać, ale sadzę, że każdy powinien mieć świadomość tego na co się decyduje, a nie decydować się jedynie dlatego, że "kolega kolegi tak ma i jest OK."

W samochodzie można sobie eksperymentować, bo po uszkodzeniu 1 koła, nadal mamy 3. W motocyklu nie mamy takiego komfortu.
Jeżdżę, bo lubię :)
Ostatnio zmieniany: 9 lata 9 miesiąc ago przez wemar.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #12

  • DrFelga
  • DrFelga Avatar
tomekz napisał:
DrFelga napisał:
wemar napisał:
DrFelga napisał:
Natomiast w przypadku opon diagonalnych stosowanie dętki nie jest konieczne ze wzgledu na zastosowanie wewnatrz opony warstwy butylowej która odpowiada za utrzymanie właściwego ciśnienia. Jednak konstrukcja opon diagonalnych przewiduje stosowanie w nich detki, dlatego napis na boku opony Tube Type informuje nas o tym. :piw:
Trochę się pogubiłem ... to diagonalna jest zawsze czy czasami bezdętkowa? Nie jest też tak, że o tym czy zakładamy dętkę, czy nie, decyduje w pierwszej kolejności rodzaj felgi? Bo czy opona jest bezdętkowa, czy nie, nie ma znaczenia przy felgach szprychowych (poza kilkoma wyjątkami - np. Virago).

Konstrukcja opony diagonalnej , to taki swoisty unisex :) możesz tak lub tak, zależy od tego jaką masz felgę. Tak jak piszesz. Dlatego ta informacja na boku opony jest tak ważna. Natomiast należy zawsze pamietać o stosowaniu talku w przypadku stosowania dętki w oponie !!! :piw:
I wszystko jasne. Dzięki DrFelga za wyczerpujące wyjaśnienia :piw:
Byłem świadkiem jak w dużym serwisie oponiarskim nie chcieli założyć opony Tube Type bez dętki na felgę bez szprych i stąd też moje pytania i wątpliwości.


Cała przyjemność po mojej stronie :roza:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #13

  • tomekz
  • tomekz Avatar
DrFelga napisał:
wemar napisał:
DrFelga napisał:
Natomiast w przypadku opon diagonalnych stosowanie dętki nie jest konieczne ze wzgledu na zastosowanie wewnatrz opony warstwy butylowej która odpowiada za utrzymanie właściwego ciśnienia. Jednak konstrukcja opon diagonalnych przewiduje stosowanie w nich detki, dlatego napis na boku opony Tube Type informuje nas o tym. :piw:
Trochę się pogubiłem ... to diagonalna jest zawsze czy czasami bezdętkowa? Nie jest też tak, że o tym czy zakładamy dętkę, czy nie, decyduje w pierwszej kolejności rodzaj felgi? Bo czy opona jest bezdętkowa, czy nie, nie ma znaczenia przy felgach szprychowych (poza kilkoma wyjątkami - np. Virago).

Konstrukcja opony diagonalnej , to taki swoisty unisex :) możesz tak lub tak, zależy od tego jaką masz felgę. Tak jak piszesz. Dlatego ta informacja na boku opony jest tak ważna. Natomiast należy zawsze pamietać o stosowaniu talku w przypadku stosowania dętki w oponie !!! :piw:
I wszystko jasne. Dzięki DrFelga za wyczerpujące wyjaśnienia :piw:
Byłem świadkiem jak w dużym serwisie oponiarskim nie chcieli założyć opony Tube Type bez dętki na felgę bez szprych i stąd też moje pytania i wątpliwości.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #14

  • DrFelga
  • DrFelga Avatar
wemar napisał:
DrFelga napisał:
Natomiast w przypadku opon diagonalnych stosowanie dętki nie jest konieczne ze wzgledu na zastosowanie wewnatrz opony warstwy butylowej która odpowiada za utrzymanie właściwego ciśnienia. Jednak konstrukcja opon diagonalnych przewiduje stosowanie w nich detki, dlatego napis na boku opony Tube Type informuje nas o tym. :piw:
Trochę się pogubiłem ... to diagonalna jest zawsze czy czasami bezdętkowa? Nie jest też tak, że o tym czy zakładamy dętkę, czy nie, decyduje w pierwszej kolejności rodzaj felgi? Bo czy opona jest bezdętkowa, czy nie, nie ma znaczenia przy felgach szprychowych (poza kilkoma wyjątkami - np. Virago).

Konstrukcja opony diagonalnej , to taki swoisty unisex :) możesz tak lub tak, zależy od tego jaką masz felgę. Tak jak piszesz. Dlatego ta informacja na boku opony jest tak ważna. Natomiast należy zawsze pamietać o stosowaniu talku w przypadku stosowania dętki w oponie !!! :piw:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa 9 lata 9 miesiąc ago #15

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 135
  • Oklaski: 22
DrFelga napisał:
Natomiast w przypadku opon diagonalnych stosowanie dętki nie jest konieczne ze wzgledu na zastosowanie wewnatrz opony warstwy butylowej która odpowiada za utrzymanie właściwego ciśnienia. Jednak konstrukcja opon diagonalnych przewiduje stosowanie w nich detki, dlatego napis na boku opony Tube Type informuje nas o tym. :piw:
Trochę się pogubiłem ... to diagonalna jest zawsze czy czasami bezdętkowa? Nie jest też tak, że o tym czy zakładamy dętkę, czy nie, decyduje w pierwszej kolejności rodzaj felgi? Bo czy opona jest bezdętkowa, czy nie, nie ma znaczenia przy felgach szprychowych (poza kilkoma wyjątkami - np. Virago).
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 9 miesiąc ago #16

  • DrFelga
  • DrFelga Avatar
tomekz napisał:
DrFelga napisał:
tomekz napisał:
DrFelga napisał:
tomekz napisał:
DrFelga napisał:
A no tak to wyglada :piw:
A na przodzie co to za guma?

Shinko e-270 , 5,00-16 Bardzo proszę :zab:
Dziękuję :dobrarobota
Czy bez dętki można ją założyć na koła bez szprych?

:zol: na oponie napis Tube Type wiec jak najbardziej można :piw:
Nie jestem specjalistą od opon i mogę się mylić ale chyba napis Tube Type właśnie informuje o konieczności zastosowania dętki. Bezdetkowe mają raczej oznaczenie Tubeless.

Tubeless to oznaczenie opony bezdętkowej radialnej w której konstruktor nie przewiduje stosowania detki. Natomiast w przypadku opon diagonalnych stosowanie dętki nie jest konieczne ze wzgledu na zastosowanie wewnatrz opony warstwy butylowej która odpowiada za utrzymanie właściwego ciśnienia. Jednak konstrukcja opon diagonalnych przewiduje stosowanie w nich detki, dlatego napis na boku opony Tube Type informuje nas o tym. :piw:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 9 miesiąc ago #17

  • tomekz
  • tomekz Avatar
DrFelga napisał:
tomekz napisał:
DrFelga napisał:
tomekz napisał:
DrFelga napisał:
A no tak to wyglada :piw:
A na przodzie co to za guma?

Shinko e-270 , 5,00-16 Bardzo proszę :zab:
Dziękuję :dobrarobota
Czy bez dętki można ją założyć na koła bez szprych?

:zol: na oponie napis Tube Type wiec jak najbardziej można :piw:
Nie jestem specjalistą od opon i mogę się mylić ale chyba napis Tube Type właśnie informuje o konieczności zastosowania dętki. Bezdetkowe mają raczej oznaczenie Tubeless.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 9 miesiąc ago #18

  • Drut66
  • Drut66 Avatar
  • Offline
  • wie o co chodzi
  • Posty: 586
  • Otrzymane podziękowania: 16
  • Oklaski: 2
Koles sprzedaje i sam jezdzi..przekonywalo mnie to ze nie próbuje mi wcisnac drozszych czy najdroższych a w miare tanie maxxisy na ktorych sam jezdzi
Jazda na motocyklu to najlepsza rzecz, jaką można robić w ubraniu....
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 9 miesiąc ago #19

  • DrFelga
  • DrFelga Avatar
Ale co koleś tylko sprzedaje , czy tez i sam jeździ ;) No bo ja znam takich filozofów z autopsji ;( Obiektywizm jest jak najbardziej wskazany ;) po to konstruktor n oponie zamieszcza najważniejsze informacje dotyczące indeksów , ciśnień , co wolno a co nie , żeby z tego korzystać ! Nie wiem czemu ludzie z mojej branży często nie wiedząc co jest napisane na oponie ferują rożne opinie . Przykre jest to najcześciej najlepsze jest to co aktualnie u takiego kapciarza jest na półce ;)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Duro, Shinko - tańsza alternatywa na koła w naszych gwiazdkach 9 lata 9 miesiąc ago #20

  • Drut66
  • Drut66 Avatar
  • Offline
  • wie o co chodzi
  • Posty: 586
  • Otrzymane podziękowania: 16
  • Oklaski: 2
Dzwonilem do kolesia ktory zajmuje sie oponami pytajac o te z bieznikiem retro shinko i do Road stara odradzal ...wiem ze to możne czcze gadanie ale mowil ze to opony przeznaczone do znacznie lzejszych motocykli i do mniejszych predkosci (jakby gwiazdkami jezdzilo sie niewiadomo jak szybko)..kurde jakby ten bialy pas byl konkretniejszy (jak w reaktywowanym sokole)to nie zastanawiałbym się...
Jazda na motocyklu to najlepsza rzecz, jaką można robić w ubraniu....
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Czas generowania strony: 0.048 s.
Zasilane przez Forum Kunena